De Belevingswaarde van Musea

De NRC schreef erover in december 2014, de musea floreren als nooit tevoren.
De musea waar iets te beleven is, een interactie kan worden aangegaan, worden het beste bezocht.
Je kan afleiden uit de bezoekersaantallen, dat de belevingswaarde doorslaggevend is voor het trekken van veel publiek.

De grootste Nederlandse musea hebben in 2014 ruim 1 miljoen meer bezoekers getrokken, dat is 8 procent meer dan in 2013. De stijging wordt niet door een paar topmusea veroorzaakt, maar komt van een groep van 31 musea.

Dat blijkt uit een inventarisatie door NRC Handelsblad onder 50 musea, waaronder de belangrijkste rijksmusea. Gezamenlijk trokken zij in 2014 16,3 miljoen bezoekers, in 2013 waren dat er nog 15,1 miljoen.

‘Belevingsmusea’ best gewaardeerd

De best bezochte musea zijn overigens niet automatisch de hoogst gewaardeerde.

Op een ranglijst van vergelijkingssite Zoover scoren ‘belevingsmusea’ hoger dan kunstmusea. Op deze lijst is het Zuiderzeemuseum met een 9,3 het hoogst gewaardeerd, voor het Kröller-Müller, het Drents Museum, het Nederlands Bakkerijmuseum, het Openluchtmuseum en het Wrakkenmuseum. Grote musea als het Rijks, het Van Gogh, het Stedelijk of het Mauritshuis komen in de Zoover-toptien niet voor.

 

Bron: http://www.nrc.nl/handelsblad/2014/12/31/het-museum-was-in-2014-van-iedereen-1453823
Door: Claudia Kammer, Daan van Lent