Bloemen geuren voor Rijksmusem van Oudheden

Een flinke tentoonstelling van 5 maanden in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden in het teken van bloemen, planten en tuinen.
Middeleeuwse tuinen bevatte prachtige bloemen, samen in de mooiste tuinen. Verschillende van deze plantensoorten hadden natuurlijk ook bijzondere prachtige geuren. Sommige herkennen we goed en andere zijn misschien wel compleet nieuw. Er werd een mooie wand gebouwd met afbeeldingen met daarin geuren verwerkt. Wij leverden deze geuren om te beleving van de bezoeker te verhogen. Dichterbij de geschiedenis zul je niet komen, je ruikt hoe het was.

Tuinen waren belangrijk in de middeleeuwen

In Middeleeuwse tuinen – aardse paradijzen in oost en west geven kunstwerken en archeologische vondsten samen een beeld van de weelde, het belang en de diversiteit van tuinen in de westers-christelijke en de oosters-islamitische wereld tussen 1200 en 1600. De tentoonstelling slaat een brug tussen de tuinen in de westerse en oosterse culturen, waarbij de overeenkomsten in het oog springen. In het leven van de middeleeuwse mens speelden tuinen een grote rol. Het was niet alleen de bron voor bijvoorbeeld voedsel en geneesmiddelen, maar tuinen waren ook het decor voor ontspanning, jacht en ‘minnespel’.